Sunday, September 27, 2015

Kenapa BABI?


Kenapa Babi? aha.. mungkin ini akan menjadi satu topik yang hangat untuk kita bahaskan. kenapa Babi? apa yang DJ cuba sampaikan ni? mesti ade yang bermonolog. teruk sangat entry tulis pasal BABI. kan Haram. so what? ianya haram dimakan oleh orang yang beragama islam. adakah secara automatik haram untuk kita perbahaskan.?

Pada Minggu Lepas DJ masuk kelas yang diajar oleh seorang penceramah yang amat dikenali ramai, DJ xnaklah mention nama dia dalam ni..huhu. Privasi katanya. Tapi yang buat DJ tertarik isi yang dismpaikan didalam kelas tersebut. mungkin ada sebahagian yang diajarnya kita boleh terima pakai menggunakan akal logik kita...ada sebahagiannya bergantung pada pandangan kita sendiri. Dia membahaskan isu kenapa orang melayu suka mention "Cina Babi"? wow! 

yes..pada akal fikiran kita orang melayu suka mention cina sebegitu sebenarnya memang nak menunjukkan cina suka makan babi.. but why kita mengatakan mereka babi? ini bukan isu rasis atau apa.. ini untuk kita semua sama-sama membuka fikiran kita bersama. 

pernahkah dari luar kotak kita berfikir dari sudut tamadun sebenarnya kita sebagai orang melayu lagi lama makan babi pada suatu ketika dahulu sebelum agama islam sampai ketanah melayu. Sebab pada ketika itu agama Hindu menguasai Tanah Melayu.. Cina pada waktu itu sudah islam selama 1400 tahun. yes.. ini sebenarnya hakikatnya. 

cuba kita fikirkan..Kalau cina makan Babi kita panggil mereka "Cina Babi" ..apa perasaan kita pula kalau mereka panggil kita "Melayu Lembu" disebabkan kita makan lembu. mau perang dunia ketiga.

Jom sama-sama kita bersihkan hati kita semua. jauhkan dari hasad dengki. jangan salahkan BABI. sebab dia juga ciptaan Allah S.w.t
Jom Hapuskan Dendam.

11.11PM
27.09.2015

This entry was posted in

0 comments:

Post a Comment