Monday, August 31, 2015

M.E.R.D.E.K.A





Benarkah kita sudah MERDEKA? TEPAT jam 12 tengah malam tadi, genap 58 tahun negara kita merdeka daripada penjajahan orang asing. Ia adalah satu nikmat yang besar khususnya bagi mereka yang pernah hidup di zaman sebelum kemerdekaan. 

Tetapi bagi kita yang hidup dizaman sekarang? bagi DJ kita sepertinya telah dijajah kembali. Generasi baru hari ini kebanyakannya tidak tahu dan tidak pernah membayangkan bagaimana keadaan sebelum merdeka.

Kita mengambil masa berfikir sejenak, sejak dahulu hingga kini, adakah kita telah merdeka dalam erti kata yang sebenar?
Meskipun orang asing tidak lagi menjajah negara ini dalam bentuk fizikal, namun dalam aspek-aspek lain terutama identiti, moral, cara fikir dan budaya, banyak unsur luar telah ‘menjajah’ orang kita.
DJ taknak membahaskan isu negara yang sedang berlaku sekarang, hari ini kita lihat sendiri bagaimana generasi mendatang bakal membangun, adakah mereka faham erti merdeka yang sebenar? merdekakan diri mereka sendiri yang sentiasa berfikiran mundur. adakah mereka mampu merdekakan diri mereka sendiri dalam gelaja sosial yang kian meningkat dikalangan remaja. Adakah mereka mampu!?
Hari ini DJ lihat ramai sangat yang pum pang pum pang dalam media sosial, kata itu ini, kritik sana sini, hakikatnya adakah kata-kata tersebut mampu mengubah sesuatu keadaan.? buka fikiran luas-luas, zaman sekarang zaman untuk kita praktikalkan bukan dengan kata-kata semata.
Merdekakan diri yang dijajah oleh bayang-bayang sendiri adalah paling utama dalam mencapai kemerdekaan sesebuah negara.
WaAllahualam
#SEHATISEJIWA

31/08/15
5.32AM
This entry was posted in

2 comments:

  1. Betul..bukan meriahnya sekadar dimulut..tapi realisasikan juga melalui tindakan..

    ReplyDelete
  2. Betul.. Negara merdeka tetapi pemikiran masih dijajah



    Anda hamil? 8 CARA MELEGAKAN MORNING SICKNESS

    ReplyDelete